Wasmachine geeft foutmelding E10, E11, E12, E13, C1 weer op het display

Laatst bijgewerkt 28-5-2021 13:35

Probleem

  • Wasmachine geeft foutmelding E10, E11, C1 of F1 weer op het display.
  • Wasmachine pakt geen water en geeft foutmelding E10 op het display weer.
  • Wasmachine piept/knippert 1 keer.
  • Er is geen toevoer van water in de machine.
  • De waterdruk is te laag.
  • De wasmachine start niet na het kiezen van een programma.

Geldt voor

  • Wasmachine

Oplossing

De foutcode wijst op een storing in de watertoevoer.

  1. Is de waterkraan geopend?
    Draai de kraan eventueel volledig dicht en weer open.

  2. Controleer de watertoevoer of de waterdruk. 
    Draai de waterkraan dicht en verwijder de toevoerslang.
    Plaats een emmer onder de kraan.
    Draai de kraan open en controleer of er voldoende water uitkomt.
    (Je moet een emmer van 10 liter water in ongeveer een minuut kunnen vullen.)

  3. Reinig het filter in de toevoerslang.
    Reinig het filter in de toevoerslang bij de kraan en het filter in de waterklep waar de toevoerslang op de wasmachine is geschroefd.

    Verdere tips over reiniging en onderhoud kan je terugvinden in de handleiding.

  4. Controleer de afvoerinstallatie.  
    • De afvoerslang mag zich niet meer dan 10 cm in de afvoer bevinden.
    • Zorg voor de juiste afvoerhoogte. De hoogte van de afvoer mag niet hoger zijn dan 100 cm en niet lager dan 60 cm boven de onderkant van de machine.
    • Raadpleeg de installatie-instructies in je gebruikershandleiding of de afzonderlijke installatiehandleiding die met je toestel is meegeleverd.

  5. Zorg ervoor dat de watertoevoerslang niet geknikt, beschadigd of gebogen is.
    • Raadpleeg de installatie-instructies in je gebruikershandleiding of de afzonderlijke installatiehandleiding die met je toestel is meegeleverd.

  6. Controleer of Aqua Control werd geactiveerd, als je toestel hiermee is uitgerust.
    • Het gebied met het label A hieronder wordt rood.

    • De watertoevoer is geblokkeerd.
    • De slang moet worden vervangen.
    • In onze webshop kan je een nieuwe slang bestellen.

  7. Reinig het filter.

    Neem het filter uit en reinig volgens de gebruiksaanwijzing.
    Controleer of het filter niet beschadigd is. Als het filter intact is, plaats je deze terug en draai je het filter goed met de hand vast.

  8. Gebruik minder wasmiddel.
    Als je te veel wasmiddel gebruikt, kan er te veel schuim ontstaan.
    Schakel de machine uit en laat deze een paar uur staan totdat het schuim is verdwenen, en probeer de machine opnieuw op te starten.
    Maak de machine regelmatig schoon met 'Clean & Care'. Het verzorgingsproduct ontkalkt, ontvet en reinigt de wasmachine. Voor maximaal voordeel moet het eenmaal per maand of na elke 30 wasbeurten worden gebruikt. Doe de volledige inhoud van een zak in de lege wasmachine en draai een 60°C programma zonder voorwas. Koop hier het 'Clean & Care' verzorgingsproduct in de webshop.

  9. Neem contact met ons op als de foutcode blijft verschijnen.
    Of maak zelf een online service afspraak. De afspraak kan 24 uur per dag geboekt worden, kies daarbij de datum die voor jou het beste past.

Service-afspraak maken
Service-afspraak maken

Dankzij onze betrouwbare en professionele service kun je erop vertrouwen dat wij elke dag de best mogelijke zorgkwaliteit leveren. Dat is onze belofte aan jou. We hebben vakkundige technici die je in het hele land snel van dienst kunnen zijn. Bij reparaties maken we uitsluitend gebruik van originele Zanussi onderdelen.

Onderdelen en accessoires
Onderdelen en accessoires

Vind originele reserveonderdelen of accessoires voor je apparaat in onze webshop en laat ze direct bij jouw thuis leveren.